Quinta-feira, 31 de Março de 2011

La cidade de Miranda de l Douro i la lhéngua mirandesa

[Este artigo fui publicado na Rebista EL FILANDAR / O FIADEIRO, 2004, Çamora]

 

 

 

 

1. Ye Leite de Vasconcellos quien diç que la lhéngua mirandesa se falou na cidade de Miranda de l Douro i deilha haberá zaparecido quando passou por un cierto zambolbimiento, antre ls seclos XVI i XVII: “... quando a cidade prosperava, o idioma desaparecia; um facto era consequência do outro, porque, perante a lingoa portuguesa, ao mesmo tempo literária e nacional, a mirandesa não passa de falla local, caçurra ou charra, que só se emprega nos usos domésticos, e não podia aspirar a servir de órgão ás pastoraes dos senhores bispos de Miranda, nem a ser entoada do pulpito da sé cathedral pelos doutores, ou pelos abbades, em sermões de maravilhosa doutrina, nem ensinada por mestres caturras, nem finalmente adoptada nos actos officiaes que a nova cidade era chamada a desempenhar.” (VASCONCELLOS, I, 150) Assi, por esse camino, fácele ye de cuncluir que esse fin de la lhéngua nun se stendiu a las aldés porque nun haberan sofrido la mesma anfluença que la cidade. Talbeç l eilustre sábio tenga rezon, mas esso nun mos puode ampedir de poner eiqui algues preguntas i alhebantar algues dúbedas.

 

 

 

I. Falou-se mirandés an Miranda de l Douro?

 

2. J. Leite de Vasconcellos diç que si, que se falou mirandés an Miranda: “Creio que fica assim demonstrado, por considerações theoricas, pela noticia de Severim de Faria, e pelos vestigios do onomástico e da lingoa commum, que o mirandês se fallou até certo tempo na propria cidade de Miranda” (VASCONCELLOS, I, 126-127). Apuis del, to la giente passou a defender la mesma oupenion, mas sin que ls sous argumientos háian tornado a ser analizados. La drª Cristina MARTINS (1994, 95-105) faç ua analze teórica de l porblema, mas sin çcutir ls argumientos i las cunclusiones de J. Leite de Vasconcellos, pus nun era esse l sou oujetibo. Pul mesmo camino bai, por eisemplo, la porsora doutora Clarinda de Azevedo MAIA (1999, 164-165). Por mi, cuido que bal la pena tornar als argumientos daquel sábio i ber-los cun atencion, un por un.

 

3. Ls argumientos teóricos apersentados por L. Leite de Vasconcellos, l que el mesmo chama ua “prova, meramente a priori”, son las seguintes: “Sendo a cidade de Miranda, por assim dizer, a capital do território onde o mirandês tem o seu dominio, e fallando-se este ao Norte, ao Sul e ao Occidente, torna-se muito natural suppôr que também outr’ora se fallou na propria cidade, e que só com o andar do tempo deixou de lá se usar” VASCONCELLOS, I, 105). Esta eideia ganharie inda mais fuorça por Miranda ser tan rural cumo las aldés, mesmo quando passou a ser cidade i staba na sue maior fuorça. (VASCONCELLOS, I, 106-108). Que dezir destas cunsideraçones? Que esta heipótese teórica ten que ser cunfirmada cun outros argumientos stóricos, assentes an fatos.

 

4. Quanto a la notícia de Manuel Severim de Faria[1], parece nun haber grandes dúbedas de que las anformaçones le haberan sido dadas subretodo puls clérigos cun quien stubo. Essas anformaçones respeitában tanto a la situaçon de l’eigreija ne l bispado de Miranda, cumo a las colheitas, al clima i tamien a la lhéngua de la Tierra de Miranda. Al ampeçar, fala solo de la cidade: “He esta çidade de Miranda pouoação antigua deste Reyno ... A pouoação he pequena e não passa de quatrocentos vizinhos, posto q. a cerca ocupa maior lugar”. Mas daqui an delantre passa a falar, yá nó de la cidade mas de la Tierra de Miranda ou de ls alredores de la cidade i de todo l que eilha daba: “He terra abundantíssima de pão e de senteio, mas de pouca sevada. Vinhos tem muitos bons e baratos, e grande copia de carnes principalmente de vitelas e carneiros, os quais pella maior parte são de lam negra, e os porcos pello contrario todos de çeda branca”. Ora ye neste seguimento que fala de la lhéngua daqueilha giente. Assi i todo l testo nun ye claro i l mais de las bezes mistura anformaçones subre la cidade i anformaçones subre l sou termo.

Sabemos que Manuel Severim de Faria stubo an Miranda uns uito dies, antrou a 28 de Nobembre pula fin de l die i saliu l 7 de Dezembre pula manhana. Anquanto stubo na cidade “foi o Sõr chantre uizitado de todos os conegos, e dignidades da Sé e banqueteado sempre do Bpº. esplendidissimamente. E do mesmo modo o forão seus criados aos quais seruirão sempre com baixella de prata, e mtas iguarias.” Nesta besita Manuel Seuerim de Faria há-de tener sido anformado de todas las cousas que mos cunta, pus nun tenerie cundiçones para el mesmo ouserbar todo l que cunta: la stória, l que benie de Spanha, las décimas pagas al bispo, ls dies de feira, i até l tiempo que fazie de berano, stando a fazer la besita ne l eimbierno. “he no verão de tão calido clima q. seccão nella todas as fontes e duas grossas ribeiras q. junto della correm. Em todo este tempo se não ue nella folha verde”. Assi, l’oupenion que mos deixa subre la lhéngua, serie la que l bispo i ls cónegos de Miranda tenien subre eilha, amostrando cumo essa era ua lhéngua stranha para eilhes i que nun la sabien.

An cunclusion, la notícia de Severim de Faria nun sirbe cumo argumiento, al menos defenitibo, para probar que na cidade de Miranda se falou mirandés, anque seia talbeç la mais antiga notícia de que na Tierra de Miranda se falaba ua lhéngua defrente de l pertués.

 

5. Un treceiro argumiento de J. Leite de Vasconcellos ten a ber cun alguns chamadeiros de l termo alredror de la cidade: Costanilha, Molinho ou Molino Encaleado, Richana, Terronha, Lhagonica. Todos estes chamadeiros son de sítios fuora de la cidade, l que ye algo de eissencial, i seran todos eilhes mui antigos. Mesmo l chamadeiro Costanilha,  “nome de campos da freguesia, e tambem nome antigo de uma rua que hoje se chama da Costa”, se refire a campos fuora de la cidade i l nome de la rue solo ye esse porque dá salida para esses campos.[2] Ye possible que esses chamadeiros yá eisitíran antes de la criaçon de la bila de Miranda por Don Deniç, i houbíran sido puostos pula giente de las quintas alredror que lhaboriában essas tierras i pali íban culs sous ganados. Portanto, que haba chamadeiros an mirandés al redror de la cidade de Miranda nun proba que na cidade se houbira falado mirandés, mas que esses chamadeiros fúrun criados por giente que falaba mirandés, la giente que trabalhaba essas tierras i podie morar nas bárias quinticas que habie eilhi alredror, possiblemente inda antes de ser criada la bila de Miranda.

 

6. Por fin, diç J. Leite de Vasconcellos que un outro argumiento se tira de la “lingoagem comum”: “Passando do onomástico à lingoa commum, achamos tambem um rasto do mirandês em Miranda. Nesta cidade ouvi, como de uso geral, a palavra burrona, que significa “burra grande”; o sufixo –ona, de que já a cima tratei, é outro exemplo de manutenção de n, como em Lhagonica” (VASCONCELLOS, I, 126) Cumo l própio outor mos diç,  trata-se de ua palabra eizolada.

 

7. Eiqui chegados, podemos cuncluir que se falou ou que nun se falou mirandês na cidade de Miranda? Cuido que qualquiera de las cunclusiones serie andeble. L que mos parece cierto ye que ls argumientos apersentados nun próban que essa lhéngua se houbira falado na cidade de Miranda. Sendo assi, tornamos al punto zero i hai que ir por outros caminos.

 

 

 

II. Quien fui la giente que fizo la bila de Miranda de l Douro?

 

8. Las ambestigaçones feitas até agora nun mos premíten inda cunclusiones ciertas quanto a la ourige de Miranda[3]:

- Uns dízen que Miranda eisistirie yá de antes de la nacionalidade ou haberá sido criada por essa altura, i que Don Fonso Anriqueç le haberá dado carta de foral. Hoije sabemos, cun certeza, que l foral de Don Fonso Anriqueç ten a ber cun Miranda do Corvo i nó cun Miranda de l Douro, cumo diç Cristina PALMEIRÃO (). Esse fui un erro de leitura, purmeiro de Alexandre Herculano i apuis de l ABADE de BAÇAL (IV, 81) que hoije stá defenitibamente sclarecido, anque muita giente cuntine a zirrar na mesma eideia solo cun assento na outeridade destes dous outores. An qualquiera caso, nun custa a aceitar que ls nuossos purmeiros reis s’acupáran mais de la recunquista i menos cun ua terrica que nun le daba porblemas, nua altura an que l porblema de las frunteiras de l reino inda nun se habie puosto cun to la fuorça.

- Outros dízen que haberá nacido solo quando fui criada por Don Deniç, an 1286, cumo ye l caso de l dr. Hermínio BERNARDO (1997, 559): “... tudo aponta para que se possa considerar D. Dinis como o fundador de Miranda em 1286. E será uma criação de raiz.” Artur Carlos ALVES (1972, 47-48; 1974, 89) fala nun decumiento de 1256 an que yá se trata Miranda por villa, mas parece-me que ua buona leitura de l decumiento nun premite essa cunclusion. L decumiento, de 28 de Setembre de 1256, trata dua compra feita pul mosteiro de Moreiruola a Sancha Laurenz de Angueira i diç assi: “Saban todos aquellos que viren aquesta presente carta que yo Sancha Laurenz en sembla con mias filias Maria Rodriguez e Fronilla Rodriguez vendo / a vos don Pedro abbat e al convento de Sancta Maria de Morerola elas duas partes dela quarta dela villa que ya dita Anguera que iaz en Miranda e en / sous terminos de aquella villa.” (ALFONSO ANTON, 1986, 455, sublinhado miu). Ora l decumiento solo fala de la villa de Angueira, mas Artur Carlos Alves faç outra leitura porque adonde stá l pornome “aquella”, lei “aquesta”, l que altara ls dados[4]. Qual ye la leitura cierta? Por mi nun conheço l decumiento oureginal, mas parece-me ser de cunfiança la leitura feita pula storiadora Isabel Alfonso Anton, naqueilha obra que ye la sue tese de doutoramiento pula Ounibersidade Cumplutense de Madriç, an 1980.

Ye anteressante ua carta de l rei D. Pedro I, de 4 de Márcio de 1358 que “confirmou e outorgou ao concelho e homeens bons de mjranda a noua de Riba de doiro todos seus priuylegios foros liberdades e boons costumes” (MOREIRINHAS, 1964, 105). Beia-se que se le chama a Miranda “a noua”[5], l que solo se antende se houbira ua bielha, talbeç Miranda do Corvo. I la nuoba ye la nuossa pus ye “de Riba de doiro”[6]. Siempre se poderá dezir que l adjetibo “noua” solo se refire a la bila criada por D. Deniç, abó de D. Pedro, i que esso nun ampide que antes alhá houbira ua quintica.

 

9. Eisistira Miranda yá antes de Don Deniç ou fura criada por el, cuido que podemos aceitar la notícia de Jeronymo Cardoso ne l Agiologio Lusitano (seclo?), cumo buona: “Era ella, antes que el-rei D. Dinis lhe pusesse os olhos, hua aldeia ignóbil”, quier dezir, era ua quintica, tal cumo le chamamos a estas terricas an mirandés. Tenerie ua meia dúzia ou, al maior, ua dúzia de pessonas. Serie tal i qual cumo outras que hai por alhá acerca, nun cacho de termo a que an algues aldés inda le cháman Las Quintas: Bal de Mira, Peinha Branca, Palancar, San Pelaio, Réfega[7], Bal d’Aila. Bendo bien l cabeço adonde queda la cidade, aqueilho darie para un tagalho i para algues huortas a la borda de l Frezno i pouco mais. Este punto parece-me eissencial, pus quier dezir que la bila de Miranda tenerie que ser custruída cun giente de fuora. I quien era essa giente que bieno de fuora?

 

10. Antes de mais fúrun ls repersentantes de l rei i sous criados, assi cumo ls curas de l’eigreija de la nuoba bila. Hai un decumiento de 20 de Febreiro de 1298 (ALFONSO ANTON, 1986, 499-500), screbido an bun pertués por un tal “Martin Anes tabalion publico del rey en Miranda”, subre un cuntrato antre l abade de l mosteiro de Moreiruola i l arcebispo de Braga, i que fala de las seguintes pessonas: “Monio Fernandez vicario en terra de Miranda” e “Asenço Viviaez abade de Santa Maria de Miranda, yo Johanio clerigo ... alfayate moradores en Miranda”. Tenemos, portanto: 1 tabelian, 3 curas i un alfaiate.

 

11. Pula altura an que se scribe este decumiento starie an custruçon l castielho de Miranda i, para esso, tamien muita giente haberie benido de fuora lhebando a un oumento de giente anquanto durou la custruçon. D’adonde bieno essa giente? Canteiros para cortar la piedra, pedreiros, carreteiros pa la acarrear, i mestres de la obra pa la ourientar, cuido que ye giente que nun haberie nin na vila de Miranda nin na Tierra de Miranda, rezon por que l mais deilha há-de tener benido de fuora. Era giente que nun falaba mirandés.

 

12. Fazendo-se un castilho hai que poner alhá alguns suldados cun sous oufeciales, pa lo çfender. Nun me parece que fura giente de la bila ou de la Tierra de Miranda, mas l mais deilha serie de fuora, sendo, portanto giente que nun falaba mirandés.

 

13. Nun me parece que haba grandes dúbedas de que, apuis la criaçon de la Bila de Miranda por Don Deniç, l mais de la giente de Miranda era giente de fuora, cumo se diç an mirandés, era giente de baixo que nun falaba mirandés. Tamien ye cierto que essa giente inda era mui pouca pus ls reis nun se cansórun de criar cundiçones para que alhá fúran a morar mais pessonas de fuora. Claro stá que ls mirandeses cuntinában a bibir nas sues aldés i a tratar de l sou lhaborico, pus ir a bibir pa la bila era nun tener adonde ganhar la bida, i esse percípio de outonomie era la base de l’eiquenomie mediabal. L remédio para oumentar la populaçon era la giente benir de fuora. Fui esso que ls reis tratórun de ancentibar.

 

14. Lhougo mui cedo, an 1379, la bila de Miranda fui çclarada cumo couto de houmiziados. Ls coutos de houmiziados éran tierras de frunteira para adonde se mandában ciertos creminales an beç de íren pa la cadena ou de lhebáren un castigo mais fuorte. Essas pessonas benien pa ls coutos i por alhá podien quedar bários anhos. Algue de la giente de Miranda, nun sabemos an que porcentaige, serie dessa giente que benie cumo houmiziado. Inda an 1907, José Maria NETO (1907, 15) mos diç subre ls houmiziados de Miranda: “A maior parte dos indivíduos, quando terminam o tempo do desterro, em vez de regressarem às suas terras, naturalizam-se mirandèses, ficando assiduos frequentadores das muralhas e immediações da cidade, onde dormem, de dia e quando há sol, as suas sonécas, empregando mui pouco tempo no trabalho, mas que chega para o seu alimento quotidiano.” Quanto al couto de houmiziados de Miranda fazemos l seguinte resumo de ls dados tirados de l Porsor Humberto Baquero MORENO (1986, 93 ss.): l couto de houmiziados de Miranda ye criado pul rei D. Fernando an 1379, cun duzientos houmiziados; an 30 de Agosto de 1406, D. Juan I reconhece que Miranda i outras tierras “se despovoaram em tal  guisa, que pellos que ahi moram se nam podem manter e se mester de guerra lhes aviesse, nom se poderiam deffender”, rezon por que deixa ir para alhá quien houbira sido cundanado, ourdenando que ls houmiziados de Antre-Douro-i-Minho fússen pa l couto de Miranda; l mesmo rei D. Juan I, a 14 de Nobembre de 1406, stabeleciu “que ataa sasenta vizinhos naturaes da nossa terra, que som homjziados por malleficios que fosem feictos ante hum ano da feitura desta carta, se se quiserem hir morar e pobrar aa dicta villa de Mjranda posam star e viver e andar seguramente em a dicta villa e seu termo...”; ye inda l mesmo rei D. Juan I que, an 15 de Maio de 1408, manda que ls  houmiziados que andubíssen por Castielha poderien benir para Miranda; las medidas de D. Juan I, quanto a Miranda, son cunfirmadas por D. Juan II an 21 i an 23 de Nobembre de 1486, por D. Manuel I an 18 de Júnio de 1486 i por D. Juan III an 17 de Outubre i an 4 de Nobembre de 1525. Fui D. Pedro II, an 10 de Janeiro de 1692, que acabou culs coutos de houmiziados.

L oujetibo de ls coutos de houmiziados era mandar giente pa las tierras de frunteira, cumo dízen ls própios decumientos, “por sse os dictos lugares pobrarem”, l que quier dezir que se querie que essa giente quedasse por alhá. Nun sabemos quanta, mas muita haberá quedado, até porque fazien família, tenien filhos, trabalhában nas tierras i yá nun tenerien muito para adonde ir. Diç MORENO (1986, 97): “...os que houvessem cometido homicídio ou adultério, passível de pena de morte, apenas obteriam o perdão após 20 anos de estada nesses locais. Aqueles que também merecessem a pena capital devido a furto, roubo ou «forças», seriam perdoados ao fim de 12 anos. Os outros crimes susceptíveis de degredo perpétuo, castigo de açoites ou pagamento de multa, seriam relevados após 5 anos.” Cumo bemos, ye muito tiempo para se afazéren a la tierra para adonde íban. Las cousas inda éran mais facelitadas porque muitos de ls houmiziados se dedicában a la agricultura, quedando agarrados a la tierra[8].

 

15. Passemos an rebista, mui por alto, las bárias classes de giente que fúrun para Miranda i fazírun la bila: funcionairos de l rei, curas, suldados i oufeciales, trabalhadores de l castielho, houmiziados. Cumo bemos, muita dessa giente era culta i tenie ls sous criados que oubrigában a falar la sue lhéngua. Cun essa giente eirie muita beç la sue família ou fazien família por alhá. Outros grupos houbo, mas de que eiqui nun trataremos, cumo giente que benirie de Spanha, an special ls judius, giente de ls oufícios. Todos eilhes éran giente que nun falaba mirandés. I éran an númaro muito, mas mesmo muito mais grande que la giente de la tal quintica de Miranda. Delantre destas cunclusiones, nun me parece que steia cierta la caratelizaçon de la situacion feita por J. Leite de Vasconcellos quando diç a respeito de las medidas de D. Juan I: “...todavia este augmento de população não devia ser tal, que fizesse que o idioma local e indigena soffresse muito, porque não se trata de população culta, mas de população pela maior parte, senão completamente, composta de analphabetos, a qual era logo mais ou menos absorvida pela preexistente; ainda que os que chegavam de novo não aprendessem o mirandês, as crianças nascidas em Miranda aprendiam-no, como sucede em circumstancias analogas” (VASCONCELLOS, I, 106-107).

 

16. Hai que cuncluir quanto a esta parte: la bila de Miranda de l Douro fui feita quaije que solo por giente que bieno de fuora i que nun falaba mirandés. Se defendirmos que yá eilhi habie ua quintica quando D. Deniç criou la bila, la sue giente, zde la purmeira hora, quedou an lharga minorie. Se defendirmos que la bila solo fui criada por D. Deniç, neilha l mais de la giente serie de fuora. An qualquiera de ls dous causos, la lhéngua que mais se falaba na bila serie l pertués, dando-se l cuntrairo de l que ye dezido por J. Leite de Vasconcellos: fúrun ls poucos falantes de mirandés i ls sous filhos que passórun a daprender l pertués. La cunclusion nun ye defícele de sacar: ou an Miranda nunca se falou mirandés ou solo se falou por ua minorie mui scassa, nas dues ou trés purmeiras giraçones apuis de criada la bila. Quando fui feita cidade, era l pertués que se oubie pulas rues de Miranda i nó l mirandés. Mais amportante que essa parece-me outra cunclusion a sacar: la lhéngua mirandesa nun zaparece debido al zambolbimiento traído pula criaçon de la cidade de Miranda.

 

 

 

III. Nuobos tiempos, nuoba giente, outra alma

 

17. Ls tiempos de que acabemos de falar yá ban mui loinge. Muita cousa mudou i fura qual fura l passado, Miranda ende stá a mirar pa l feturo, subertindo las treiçones, ls abandonos, l çprézio a que muitos la botórun. Cul passar de l tiempo, Miranda anchiu-se de spanholes i daprendiu a falar l castelhano, tornando an bantaige l ser tierra de frunteira que, datrás, tantos delores de cabeça le trouxo. Hoije muita giente de las aldés tornou a Miranda, cumo datrás, an tiempos defíceles, s’ancostaba a las muralhas de l sou castielho. Essa giente lhebou cun eilha la sue lhéngua, l mirandés. Anton, tenemos hoije trés lhénguas bibas na cidade de Miranda de l Douro: l pertués, l castelhano i l mirandés. Possiblemente nun hai nanhue cidade an Pertual cun essa situaçon lhenguística. Cuido you que l feturo de Miranda tamien passa muito por ende.

 

18. Tubira-se ou nó falado mirandés na cidade de Miranda, l cierto ye que el fui para alhá nestes anhos mais acerca. Anda inda mei scundido i ambergonhado, mas stá alhá: nas pessonas que benírun de las aldés; nas scuolas, nas anstituiçones. Mas todo esso inda ye mui pouco i stá ne l sou ampeço, percisando dun nuobo fuolgo, dua nuoba alma, capaç de tornar la cidade de Miranda de l Douro nun solo na capital de l cunceilho, mas tamien na capital de la lhéngua i de la cultura mirandesas. I esso nun se fai por decreto.

Para esso ten que cuntinar a ambestir, i de modo mais çclarado, na lhéngua i na cultura mirandesas: zambolber l ansino i fazer-lo chegar zde ls ninos a l’ounibersidade; ser la sede de las antituiçones centrales de la lhéngua i la cultura mirandesas, nó a modo de parasita de las aldés, mas por dreito própio; apostar nun turismo cultural de culidade de que eilha será la percipal beneficiária i passar a eisigir que quien trabalhe ne l turismo fale pertués i mirandés, para alhá de l castelhano i de l anglés; passar a ancentibar que quien trabalhe nas anstituiçones públicas fale i scriba l mirandés. Solo ten a ganhar cun esso, subretodo an termos eiquenómicos. Nun antender esso, ye perder ua ouportunidade que agora stá ende a la mano de sumbrar. I las ouportunidades ou se agárran ne l tiempo cierto ou pássan ou, anton, há-de haber quien s’aporbeite deilhas.

 

 

 

Bibliografie citada:

ABADE de BAÇAL - Francisco Manuel Alves Memórias Histórico-Arqueológicas do Distrito de Bragança, tomo IV.

ALFONSO ANTON, Isabel (1986) “Coleccion Diplomatica del Monasterio de Moreruela, siglos XII-XIV”, in La Colonizacion Cisterciense en la Meseta de l Duero. El Dominio de Moreruela, Zamora.

ALVES, Artur Carlos (1972) Cadernos Históricos Mirandeses. II. A Terra de Miranda, tentame histórico, Miranda do Douro.

ALVES, Artur Carlos (1974) A Terra de Miranda nas Inquirições de D. Afonso III, Miranda do Douro.

BERNARDO, Hermínio (1997) “Século XVI – O tempo de Miranda do Douro”, in Páginas da História da Diocese de Bragança-Miranda. Congresso Histórico. 450 anos da Fundação. Actas. Bragança.

FARIA, Manuel Severim (1609) Itinerario da jornada q. fez o Sôr M.el Seuerim d’faria chantre e Cónego da See d’Euora a Miranda no anno d’1609, in Nação Portuguesa, vol. VII, fasc. XI-XII, 1933.

FERNANDES, Hirondino da Paixão (1996) Bibliografia do Distrito de Bragança. Documentos (textos) Publicados,  Tomo I. 569-1870, Bragança.

HERCULANO, Alexandre, História de Portugal, III.

MAIA, Clarinda de Azevedo (1999) “Mirandés”, in Manuel Alvar, dir., Manual de dialectología hispánica, ed. Ariel, Barcelona.

MARTINS, Cristina (1994) “O desaparecimento do mirandês na cidade de Miranda do Douro: uma leitura dos Estudos de filologia mirandesa de José Leite de Vasconcellos”, in Variação Linguística no espaço, no tempo e na sociedade”, ed. Colibri, Lisboa.

MOREIRINHAS, Regina A.C. (1964) Documentos da Chancelaria de D. Pedro I. 137-1359. Leitura e alguns comentários. Coimbra.

MORENO, Humberto Baquero (1986) Os Municípios Portugueses nos Séculos XIII a XVI. Estudos de História, ed. Presença, Lisboa.

NETO, José Maria (1907) Rabiscos dedicados a Miranda do Douro.

PALMEIRÃO, Cristina, Os forais de Miranda – 1286-1510, Miranda do Douro.

VASCONCELLOS, J. Leite de (1900 /1901) Estudos de Philogia Mirandesa, I i II.

 

 



[1] Severim de Faria era cónego de la Sé de Évora i bieno a Miranda de l Douro a saludar l bispo que habie acabado de ser nomeado cumo arcebispo de Évora.

[2] Era quemun dar als caminos i a las rues l nome de l sítio adonde íban a tener ou para adonde dában salida, sendo essa ua regla mui amportante para antender ls chamadeiros, subretodo mediabales. Cumo tal: Camino las Binhas, dá salida pa l sítio adonde hai binhas; Camino Prado dá salida pa l prado baldiu de l lhugar, Rue de l’Eirmita ye la que bai pa l’eirmita, etc..

[3] L porblema de la Tierra de Miranda i l de la bila / cidade de Miranda son defrentes: ye la Tierra de Miranda que dá nome a la bila, a que solo mais tarde se le junta l qualificatibo “do Douro”, pus muito tiempo se chamou “Miranda a nova” ou “Miranda de riba doiro”, cumo ben ne ls decumientos. Assi, sacar l sentido de la palabra “Miranda” de l qualificatibo “douro”, cumo l mais de ls outores ténen feito, lhieba por caminos arrados i falsefica la berdade stórica. L berdadeiro sentido de la palabra Miranda ten que baler tanto pa la Tierra de Miranda cumo pa la cidade de Miranda de l Douro.

[4] Artur Carlos Alves parece apersentar la sue bersion de l testo cumo ua leitura de António Maria Mourinho, l que nun sabemos al cierto. L testo apersenta muitas outras defréncias solo ne l cachico citado. Deixo eiqui l testo publicado por aquel outor para quien quejir fazer la acumparaçon cul que stá arriba: “Saban todos aquelles que virem aquestra presente carta que yo Sancha Lourenzo en sembla com mias filias Mari Rodriguez y Fronilla Rodriguez vendo a vos don Pedro abbade y al convento de Santa Maria de Morerola elas duas partes de la quarta della villa que ya dita Anguera que iaz en Miranda y en terminos de aquesta villa.” Las palabras an eitálico son las que aperséntan algues defréncias i, cumo bemos, inda son bien grandes.

[5] Esta çtinçon antre las dues Mirandas nun se ampuso, tal cumo acunteciu noutros casos (Montemor-o-Belho e Montemor-o-Novo; Idanha-a-Velha e Idanha-a-Nova, etc.) se calha porque outro qualificatibo parecie mais fácele, neste caso l Douro.

[6] Outras tierras deiqui ténen l riu Douro cumo referéncia an decumientos antigos, mas esse nome nin siempre antrou ne ls usos. Damos cumo eisemplos: Sanctum Johanem de Ripa Dorii (que pensamos ser San Juan de las Arribas), nas Anqueriçones de D. Afonso III de 1258; Bemposta de Riba Douro (atual Bempuosta de l cunceilho de Mogadouro), an cartas de D. Deniç de 1316 e 1319 ou Bemposta de cerca do doyro, an carta de D. Fernando de 1372.

[7] Esta quintica yá aprece nas Anqueriçones de D. Fonso III, an 1258, culs nomes de Refega, Arrefega e Arefega. Nessas Anqueriçones tamien mos aparece Sanctum Johanem de Ripa Dorii, que cuidamos ser San Juan de las Arribas, hoije un sítio ermo pus la giente passou mais tarde para ua nuoba tierra mesmo al lhado, chamada Aldé Nuoba. Yá J. Leite de Vasconcellos ponie l porblema, mas sin l resolber: “o nome Aldeia-Nova presuppõe a existencia de outra Aldeia que devia chamar-se Velha, mas d’ella não tenho mais notícia que a que theoricamente se deduz” (VASCONCELLOS I, p. 62). Quanto a las outras quintas, la situacion poderá ser defrente, porque alguas deilhas haberan sido resultado de tierras dadas a nobres i clérigos que téngan querido ir para Miranda.

[8] Son coincidos muitos casos  de que eiqui deixo alguns eisemplos, anque estes casos eizolados nun séian ls mais amportantes: Afomso Eanes de Gralhas ye perdonado çque “vaa servir e estar en a nossa villa e couto de miranda tres anos”; an 1439 Afonso Gonçalves, de la region de Chabes ye perdonado çque baia a serbir an Miranda “dous anos conpridos”; an 1440 Men Carvalho ye perdonado çque baia a cumprir degredo an Miranda an beç de Ceuta; an 1452 Constança Fernandes, que “ffora barregãa de huu homem casado”, an beç de dous anhos para Ceuta bai quatro para Miranda porque staba “prenhe”; 1482, Fernão Delgado, scudeiro de l Anfante don Anrique, de l Muntijo, bai cundanado para Miranda  an beç de Ceuta por ser bielho i nun aguantar la biaige de mar. Eilemientos tirados de FERNANDES, 1996).

 
puosto por fracisco n. às 16:31
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